We hebben het hier over auto opladers. Laders voor e-bike, e-scooter en scootmobiels kunnen uit een algemene groep gevoed worden.
Level 2 mode 3 lader.
Type | Eigenschappen |
---|---|
Level 1 | Een standaard thuisstopcontactlader kan direct in het stopcontact worden gestoken en heeft doorgaans meer dan 24 uur nodig om volledig op te laden. Dit wordt doorgaans geleverd door de fabrikant van uw voertuig. |
Level 2 | Een level 2-lader laadt een EV in slechts een paar uur op en heeft vaak slimme functies, waardoor het populair is voor huizen en openbare plekken. Deze optie is geschikt voor thuis opladen. |
Level 3 DC fastcharging | DC-laadstations zorgen snel voor een langere batterijduur, tot 80% in ongeveer 30 minuten of zelfs sneller. Deze laders zijn vaak te vinden op openbare locaties. |
Er zijn verschillende laadmethoden die worden aangeduid met een mode.
Mode 1 | is het onbegrensd laden via een standaard 230 volt-stopcontact. Een dergelijke laadmethode werkt zonder stroombegrenzer en wordt daardoor voor grotere voertuigen nauwelijks toegepast. |
Mode 2 | is het laden via een standaard 230 volt-stopcontact maar met gebruik van aan de kabel ingebouwde stroombegrenzer. |
Mode 3 | is gedoseerd laden waarbij er communicatie is tussen het oplaadpunt en het voertuig over het juiste vermogen. |
Mode 4 | is het laden met gelijkstroom. De omvorming van wisselspanning naar gelijkstroom vindt plaats in het laadpunt zelf. Dit wordt toegepast voor snelladen. |
Voor het laden van autotraktie accu's wordt de Mennekes type 2 stopcontact gebruikt. Er zijn twee pinnen voor terugmelding naar de laadcontroller. De eigenlijk acculader is in de auto geplaatst.
Pin configuratie type 2 stekkers.
Pin | 1 fase | 3 fasen | DC low | DC mid | DC high | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1 | L | L1 | n.c. | Min | n.c. | |
L2 | n.c. | L2 | Min | Min | n.c. | |
L3 | n.c. | L3 | Plus | Plus | n.c. | |
N | Nul | n.c. | Plus | n.c. | ||
PE | Aarde | |||||
PP | Proximity pilot: pre-insertion signalling. | |||||
CP | Control pilot: post-insertion signalling. |
De Proximity Pilot (PP) is via een genormeerde weerstand verbonden met de PE-geleider. Hierlangs kan de laadzuil uitlezen tot welke stroomsterkte de laadkabel geschikt is.
De Control Pilot (CP) is via een extra ader in de laadkabel verbonden met het voertuig. Hierlangs vindt de communicatie plaats tussen voertuig en laadsysteem en wordt o.a. de hoogte van de laadstroom met het aangesloten voertuig gecommuniceerd.
Zie voor meer informatie IEC 62196
Indien we een 3 × 16 A groep willen gebruiken dan is 11 kW het maximale dat we kunnen installeren.
Willen we met maximaal 3 × 32 A laden dan is 22 kW het maximale dat we kunnen installeren.
In de praktijk is het beter om een lader te kiezen die 80% van het maximale van deze waarde is. Dus 9-11 kW of 18-20 kW. We houden dan nog voldoende over voor andere zaken.
Ook is een optie om een smart systeem te gebruiken zodat bij een hogere vraag van andere gebruikers de laadstoom wordt verlaagd. Hiertoe worden stroomtransformatoren over de voedende draden tuseen kWh-meter en hoofdschakelaar geplaatst.
De automaat van een EV lader dient achter een eigen type B aardlekschakelaar geplaatst te worden. Deze kan ook als aardlekautomaat geïnstalleerd worden.
Hebben we een TT of TN-S aardsysteem dan zijn er verder geen problemen te verwachten. Dit is voor EV charging de meest veilige optie.
Bij TN-C-S dienen extra veiligheids maatregelen getroffen te worden. Hieronder valt PEN breuk beveiliging.