Rob's web

Methode Montignac

Home - Voedingsleer - Dieëten - Methode Montignac


De Methode montignac ontstaat in 1986 als gevolg van een persoonlijke synthese van de resultaten van vooral Amerikaanse wetenschappers en heeft 4 doelstellingen:

  1. Een goede beheersing van het lichaamsgewicht.
  2. Bescherming van hart en bloedvaten door de juiste keuze van de vetten.
  3. Verbeteren van de geestelijke en fysieke conditie door voeding rijk aan vitaminen en mineralen.
  4. Het samen laten gaan van voedingswaarde en gastronomie.

De principes van Montignac

'We moeten volop kunnen eten en genieten en elke maaltijd moet een sociaal gebeuren zijn'

De Methode Montignac geeft voedingskundige richtlijnen op basis van de volgende 8 principes:

  1. Tellen van calorieën heeft geen nut; We worden niet dik omdat we teveel eten, maar slecht eten. Met de Methode leert u op de juiste manier eten en drinken.
  2. Genoeg eiwit; Eten van voldoende eiwitten met de nadruk op peulvruchten, niet-geraffineerde granen en soja-producten.
  3. Goede koolhydraten; Gebruik goede koolhydraten en u valt af. Goede koolhydraten zijn onder meer fruit, volkorenproducten en bonen. Slechte koolhydraten zijn onder meer suiker, pasta, witbrood en aardappelen. Het kennen van goede en slechte koolhydraten is een belangrijke peiler van de Methode Montignac.
  4. Vezelrijke voeding; Natuurlijke vezels spelen een belangrijke rol in de Methode. Het voedingspatroon is dan ook vezelrijk.
  5. Goede vetten; Er bestaan goede vetten, die hart en bloedvaten beschermen. Vooral olijfolie, vis en gevogelte worden daarom aanbevolen.
  6. Ruim vitaminen en mineralen; 'Goede' koolhydraten bevatten ook ruim voldoende vitaminen, mineralen en sporen-elementen.
  7. Scheiden van vetten en koolhydraten;
  8. Lichaamsbeweging is goed. Voor de glucose-stofwisseling is lichaamsbeweging goed. Calorieën verliest u er niet mee.

Door vetten en koolhydraten te scheiden uitsluitend gedurende de eerste twee tot drie maanden, helpt u het gewichtsverlies. Dit leidt tot twee soorten maaltijden in de fase van het gewichtsverlies (fase I):

Vet: Bijvoorbeeld vlees met groenten of af en toe eieren met spek als ontbijt, maar wel zonder brood.

Koolhydraatrijk: Bijvoorbeeld volkorenbrood met magere kwark. Aanbevolen wordt om zeker de helft van de 21 wekelijkse maaltijden te laten bestaan uit goede koolhydraten.

Wie was Michel Montignac

Michel Montignac is geboren in 1944 in Angoulàme. Hij studeerde politieke wetenschappen en begon zijn loopbaan in Human Resources in 1968. Als kind was hij te zwaar wat zijn interesse in voeding en diëten aanwakkerde.

Zijn eerste boek 'Slank worden met zakendiners' verschijnt in 1986 en was gericht op managers als hijzelf, die hun lijn moeten combineren met een overvloedig sociaal-zakelijk leven. Zijn tweede boek "Ik ben slank want ik eet" richtte zich tot een groter publiek en wordt een absolute bestseller.

In 1994 verscheen 'Zij is slank want zij eet, speciaal voor de vrouw' waarin de methode Montignac werd geactualiseerd, mede op basis van de ervaringen van vele honderden artsen die de methode toepassen in hun praktijk. Met dit boek wordt de methode ook geaccepteerd in medische kringen, waar lange tijd een zeker scepticisme heerste.