Rob's web

Voedselpyramide

Home - Voedingsleer - Dieëten - Voedselpyramide


De nieuwe voedingsaanbevelingen van LaNutrition

Het team van LaNutrition.fr heeft een voedingspyramide samengesteld, die meer conform is aan de laatste wetenschappelijke onderzoeken die gedaan zijn naar voeding. Deze nieuwe pyramide wijkt af van het nationale franse voedingsprogramma. LaNutrition wil met deze nieuwe pyramide houvast geven, zonder dictatuur op te leggen; zij wil objectieve en rigoreuze informatie verschaffen zonder enige vorm van economische belangenverstrengeling.

LaNutrition beveelt de volgende inname van energie aan, uiteraard door het gebruik van de juiste voedingsproducten; kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit: koolhydraten 40 à 55 %, vetten 28 à 38 %, eiwitten (liefst plantaardig) 15 à 30 %.

Voedingspiramide

De sokkel van de pyramide van LaNutrition.fr is samengesteld uit groenten, wortelknollen met een laag IG-gehalte, droge groenten en groentenachtigen zoals soja, vers fruit en gedroogd fruit. Deze producten zouden in de dagelijkse behoefte aan caloriën moeten voorzien. Wij bevelen aan om 5 - 12 porties per dag van deze voedingsgroep te gebruiken.

De eerste etage van de pyramide is samengesteld uit pasta's, rijst, vol en halfvol brood, droge biscuit; 5 - 8 porties per dag bevelen wij aan.

Op de tweede etage vinden we de vetten die de goede verhouding tussen de vetzuren respecteren: koolzaad- en olijfolie en koolzaadmargarine voor het op smaak brengen. Olijfolie afgewisseld met ganzenvet om te koken. Noten bevinden zich eveneens op het tweede niveau van de pyramide. Wij bevelen 2 - 4 porties per dag aan.

Op de derde etage bevinden zich het vlees, het gevogelte, vis en zeevruchten, eieren met een aanbeveling van 0 - 2 porties per dag.

Voor de lekkere trek is ook de zwarte chocolade te vinden op het derde niveau: 0 - 2 porties per dag is de aanbeveling.

Op het vierde niveau bevinden zich de melkproducten: yoghurt, melk, boter, kaas. Wij bevelen aan het aantal in de voeding te verminderen: in plaats van 3 - 4 porties per dag, 0 - 2 porties per dag.

De top van de pyramide wordt bezet door de producten die we af en toe gebruiken: frites, snoep, industriële taarten, luxe koek, frisdrank, gezouten, gebrande noten; aanbeveling: 0 - 3 porties per week.

Naast de pyramide bevelen we aan: