Rob's web

Vitamine A

Home - Voedingsleer - Nutriënten - Vitaminen - Vitamine A


Structuurformule vitamine A Retinol

Chemische naam: Retinol of All-Trans-Retinol
Molecuulformule: C20H30O
Molecuul gewicht: 286,46 g/mol

Het voorproduct (pro-vitamine) van vitamine A is Bèta-carotine (kleurstof van worteltjes).

Structuurformule Bètacaroteen

Chemische naam: Bèta-carotine E160 (engels: Bèta-Carotene)
Molecuulformule: C40H56
Molecuul gewicht: 536,90 g/mol

Vitamine A is een in vet oplosbaar vitamine. Retinol wordt waarschijnlijk door oxidatieve splitsing van het carotine in de dunne darm gevormd.

Bètacaroteen is een antioxidant en heeft ook kankerbestrijdende eigenschappen. Vitamine A heeft een beschermende werking ten opzichte van epitheel.

De werking ervan is essentieel voor de vorming van bloedcapillaire en daardoor draagt het bij tot de voedselvoorziening van alle organen. Daar waar de meeste cellen afgebroken worden en een voortdurend vervangen van cellen nodig is (zoals de huid), komt een gebrek aan dit vitamine het eerst aan het licht. Bij een onvoldoende capillair vorming en een onvoldoende capillaire functie ontstaat een ophoping van afbraakproducten die tot voedsel dienen voor binnendringende bacteriën. Er ontstaan zo ernstige, vaak dodelijke etterringen. Tengevolge van een netvliesstoornis van het oog ontstaat nachtblindheid.

Eigenschappen

Symptomen bij een tekort

Voorzichtig en giftigheid

Een teveel aan vitamine A als retinol is giftig en mag niet gebruikt worden door vrouwen die in verwachting zijn. Bètacaroteen is niet giftig en men acht dit vitamine veilig voor volwassen en kinderen.

Dosering en natuurlijke bronnen

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine A is 0,8 mg (= 800 microgram). Mensen met specifieke behoeften (na ziekte, bij infecties of met diabetes) hebben een hogere hoeveelheid nodig dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. De maximale veilige dosis per dag is 3 mg (= 3000 microgram).

Belangrijke bronnen van vitamine A zijn alleen dierlijke producten en onder andere: lever, visolie(levertraan), palmolie, boter, margarine en eidooier.

De aanbevolen dagelijks benodigde hoeveelheid beta-carotine is 2 tot 6 mg, bij zwangerschap meer. De maximale veilige dosis per dag is 25 mg.

Belangrijke bronnen van Bèta-carotine zijn onder andere: groene bladgroenten, wortelen en oranje groenten.