Rob's web

Vitamine B10

Home - Voedingsleer - Nutriënten - Vitaminen - Vitamine B10


PABA

Andere namen: N-Acetyl-PABA (engels: p-Acetamidobenzoic acid)
Molecuul Formule: C9H9NO3
Molecuul Gewicht: 179.2.

Hoewel para-amino-benzoëzuur de eigenschappen van een vitamine vertoont, wordt deze voedingsstof niet officieel tot de vitaminen gerekend. Hoewel PABA in water oplosbaar is wordt het toch in het weefsel opgeslagen en kan dan in hoge doses schadelijk zijn.

PABA helpt goede lichaamsbacteriën bij de productie van foliumzuur en is betrokken bij de aanmaak van rode bloedcellen. PABA kan in het lichaam worden aangemaakt en is belangrijk bij een efficiënt gebruik van eiwit. Verder is PABA een van de stoffen die het lichaam nodig heeft om de haren, nagels en huid gezond te houden. Ten slotte beschermt deze voedingsstof de huid tegen de schadelijke UV-A en UV-B straling van de zon.

Eigenschappen

Symptomen bij een tekort

Een tekort aan PABA in het lichaam kan o.a. vermoeidheid, grijs haar, hoofdpijn, depressies en spijsverteringsstoornissen veroorzaken.

Voorzichtig en giftigheid

Dosering

Het is verkrijgbaar in sterkten van 30 tot 1000 mg. Driemaal daags innemen voor goed resultaat. Deskundigen vinden dat u niet meer dan 30 g per dag moet innemen en verband met bijwerkingen (zie hierboven). Neem PABA als onderdeel van goed vitaminesupplement. Voor uitwendig gebruik zijn zalfjes verkrijgbaar.

Bronnen

Goede bronnen van PABA zijn: lever, biergist, nieren, volkoren granen, rijst, zemelen en stroop.