Rob's web

Vitamine B9

Home - Voedingsleer - Nutriënten - Vitaminen - Vitamine B9


Molecuul structuur

Chemische naam: Foliumzuur (engels: Folic acid)
Molecuulformule: C19H19N7O6
Molecuul Gewicht: 441,40 g/mol

Foliumzuur is evenals alle vitamine uit het vitamine B complex wateroplosbaar. Foliumzuur kan in het lichaam worden omgevormd tot een coënzym dat tetrahydrofolaat (THF) wordt genoemd. Foliumzuur stimuleert de vorming van maagzuur en is belangrijk voor een goede leverwerking. Dit vitamine is betrokken bij de stofwisseling van eiwitten en vetten, het is noodzakelijk bij de vorming van rode bloedlichaampjes (het voorkomt bepaalde vormen van bloedarmoede) en het helpt de hersenstofwisseling.

Verder is foliumzuur nodig voor de stofwisseling van DNA en RNA. Dit vitamine is ook onmisbaar bij celdelingsprocessen van het lichaam en ook daarom wordt aan vrouwen die zwanger zijn of willen worden aangeraden extra foliumzuur te gebruiken.

Foliumzuur kan beschouwd worden als een co-factor voor belangrijke enzymen die in het lichaam aktief zijn. Het is bekend dat een tekort aan foliumzuur kan leiden tot schade aan DNA, chromosomen en zelfs hart-en vaatziektes.

Eigenschappen

Symptomen bij een tekort

Voorzichtig en giftigheid

Giftig in grote hoeveelheden, het kan ernstige neurologische problemen veroorzaken. Neem dit vitamine niet als u een tekort aan vitamine B12 in de vorm van bloedarmoede hebt. Hoge doses kunnen slapeloosheid veroorzaken en de opname van zink in het lichaam belemmeren.

Dosering

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van dit vitamine is 0,20 - 0,36 mg. Stevige drinkers, zwangere vrouwen, oudere en mensen op een verlaagd vetdieet hebben kans op een tekort. Deze groepen wordt een supplement van 0,4 - 0,9 mg aanbevolen. Het kan het beste worden ingenomen met een goed multivitamine- en mineraalpreparaat. De maximale veilige dosis van foliumzuur is 1 mg per dag.

Natuurlijke bronnen

Belangrijke bronnen van vitamine B9 zijn onder andere: tuinbonen spruitjes, brocolli, bloemkool, boerenkool, bladgroenten, eieren, linzen, rijst, brood, tarwekiemen, volkoren produkten, lever, niertjes, aardbeien, amandelen, bananen, sinaasappelen en perziken.

Ernstig tekort aan foliumzuur kan bloedarmoede, darmstoornissen en vermoeidheid veroorzaken.

Foliumzuur en zwangerschap

Vrouwen die veel foliumzuur gebruiken rond de bevruchting, in tabletvorm en in de voeding, hebben minder kans op een kind met een open rug of een gespleten gehemelte. Vrouwen die zwanger willen worden, moeten dus beschikken over een flink voorraadje foliumzuur, vitamines, mineralen en sporenelementen.

Meer info

Te hoog homocysteïne gehalte = meer risico's op hart- en vaatziektes

Te veel homocysteïne en slagaderverkalking hebben met elkaar te maken en slagaderverkalking kan weer tot hart- en vaatziekten leiden.  De enzymen die zorgen voor de stofwisseling van homocysteïne kunnen alleen goed werken wanneer bepaalde vitaminen voldoende beschikbaar zijn. Het gaat om vitamine B6, vitamine B11 en vitamine B12. Een tekort aan deze vitaminen kan dus leiden tot hyperhomocysteïnemie. Vitamine B11 komt van nature voor en heet dan folaat. De nagemaakte vorm van folaat is foliumzuur. Vitaminetekorten kunnen een gevolg zijn van een onvoldoende uitgebalanceerde voeding, maar ook van bijvoorbeeld een maagoperatie of een darmziekte. Bepaalde medicijnen kunnen namelijk vitaminen versneld afbreken.