Rob's web

Afvallen en dieet

Home - Voedingsleer - Dieëten - Afvallen en dieet


Heb jij het goede gewicht?

Wat is het juiste gewicht!

Het juiste gewicht is het gewicht waarbij je je lekker voelt, waarbij jij je goed voelt.

Onderstaand programmaatje moet je dan ook niet zien als iets wat je opgelegd wil worden... er zijn bovendien meerdere standaards die afwijken van elkaar... allemaal cijfertjes. Bas nuanceert nog verder: "Het gewicht gekoppeld aan een lengte zegt relatief weinig over een ideaal gewicht . Het zegt n.l. niets over de lichaamssamenstelling. Stel je weegt -zoals ik- 84 kg met een lengte van 1.81 maar hebt een laag vetpercentage, lager dan 15% (of lager dan 20%, vrouw) verder is je bloeddruk & rusthartslag binnen de norm, dan is er weinig reden tot paniek!"

Maar als je behoefte hebt aan wat houvast aan die cijfertjes....

Bereken je gewicht...

Ben je te zwaar? Te licht? Of heb je het 'juiste' gewicht? Vul je lengte (in cm.) en je gewicht (in kg.) in en klik op de knop "Berekenen"... en bedenk dat je je voelt zoals je je voelt..... als we het alleen van cijfertjes moesten hebben zag de wereld er nog anders uit!

Jouw gewicht

Je lengte in cm.: Je gewicht in kg.:
Index: Opmerking:

Wanneer we ineens veel minder brandstof(voedsel) tot ons nemen moet het lichaam een oplossingzoeken voor dit tekort. Als oplossing gebeuren er twee dingen:

  1. Om zo zuinig mogelijk met de kleinere hoeveelheid calorieën om te gaan past het lichaam zich aan. Ons lichaam leert om met veel minder calorieën toch te overleven. We worden zuiniger; de calorie verbranding neemt af.
  2. Doordat we niet voldoende brandstof hebben, gaat je lichaam ook de brandstof ergens anders vandaan halen. Als alternatief verbruiken we ook lichaamsvet en spiereiwitten. Je verliest dus naast vet ook spieren. Dit is niet gunstig, want juist de spieren zorgen ervoor dat je voldoende calorieën kan verbranden. Houd er rekening mee dat je hart ook een spier is.

Je moet er voor zorgen dat juist die spieren en calorie verbranding op peil blijven door een juiste mix van extra beweging en voeding. Een populaire manier of je stofwisseling te versnellen is door gebruik te maken van algen, de beste soort daarvoor is de Chlorella alg die voor een sterkere darmflora zorgt en een zeer hoge dosis chlorophyl (bladgroen) bevat die het lichaam helpt met:

Kies altijd voor natuurlijke supplementen zoals chlorella, kelp, zeewier, zeegroenten en gekiemde groenten zoals alfafa, tauge, tuinkers, bonen. Deze zit namelijk bomvol mineralen, vitamines en amino zuren.

Als je wilt afvallen eet dan dingen die je stofwisseling verbeteren:

Kruiden die als thee te gebruiken zijn:

Belangrijke vitamines en mineralen:

Andere tips

Er is nog een hele voedselcategorie die bijdraagt aan gewichtsverlies, omdat de producten bitter zijn, of omdat ze een hoog watergehalte hebben. Het is bekend dat ieder voedsel of kruid dat bitter is meehelpt vetten sneller en efficiënter door het systeem te loodsen. Bitter en voedsel met een hoog watergehalte zijn onder andere haver, maïs, rogge, adzuki-bonen, komkommer, aubergine, zoete aardappelen, selderij, asperges, spruitjes, kool en andere spruitachtigen. Je kunt ook kruiden gebruiken die de spijsvertering stimuleren. Dit zijn onder andere kardemom, gember, kaneel, cayennepeper

Rendement

Ok, het is juist dat NIET ALLE voedingsmiddelen door je lichaam op dezelfde manier verwerkt worden. Je weet waarschijnlijk al dat als je 100kcal uit eiwitten eet, je "netto" minder overhoudt dan als je 100kcal uit koolhydraten of vetten eet.

Dit komt omdat eiwitten meer energie van je lichaam vragen om te verteren, terwijl vetten en koolhydraten redelijk "verbruiksklaar" zijn en je lichaam amper moeite moet doen om deze te verbruiken.

Wat zeg je? Wil je graag weten hoeveel calorieën er PRECIES overblijven als je 100kcal uit eiwitten, koolhydraten of vetten eet? Ok, ik dacht al dat je het nooit ging vragen...

Maar dit wil NIET zeggen dat je jezelf kan volproppen met eiwitten en dan denken dat je op miraculeuze wijze slank gaat worden.

Rol van het Ghreline hormoon

Grote kans dat je maag veel van het hormoon Ghreline aanmaakt dat een signaal naar je hersenen stuurt. Zodra de maag gevuld is neemt de aanmaak van dit hormoon af en stopt het hongergevoel. Daarnaast reageren je darmen op calorierijk voedsel, zodra de darm zich vult worden er bepaalde eiwitten aangemaakt zoals de stof PYY die juist de trek vermindert. Het is dus een samenspel van hormonen en eiwitten die je hongergevoel aansturen. Gaat daar wat mis dan is het ook logisch dat de ene persoon een sterker hongergevoel heeft dan de andere.

Rol van het leptine hormoon

Leptine en insuline beïnvloeden de eetlust via de hypothalamus voornamelijk op de langere termijn. De leptine concentratie stijgt niet of nauwelijks in aansluiting aan een maaltijd, maar met name wanneer de vetmassa toeneemt en er chronische een grote flux van glucose en vetzuren in de adipocyt bestaat. Insuline stijgt uiteraard wel snel na een maaltijd, maar heeft veel tijd nodig om de hypothalamus te bereiken via de bloed-hersenbarrière. Pas wanneer de insuline concentratie in plasma chronisch is verhoogd, worden hypothalame neurale circuits zodanig beïnvloedt dat de gevoeligheid van de hersenstam voor verzadigingssignalen toeneemt.

2848.pdf

Grapefruits hongeren vetcellen uit

Zonder dat je op dieet bent kun je afvallen als je grapefruits of grapefruitsap aan je menu toevoegt. Dat zeggen onderzoekers van de Amerikaanse Scripps Clinic, die proeven deden met honderd mannen en vrouwen van gemiddeld 98 kilo.

www.ergogenics.org/grapefruit2.html

Algemene tips

Richtlijnen die je kunnen helpen om een geschikt dieet samen te stellen:

Een goed dieet is geen dieet

Het lichaam wil altijd in een bepaalde balans zijn. Al weeg je 150 kilo dan zal het lichaam dit ervaren als de balans. Val je af dan is dat een verstoring in de balans en het lichaam is ziek. Bij verandering van het voedingspatroon of bij het stoppen van het dieet zal de elastiek de balans weer omhoog doen schieten. Resultaat is een toename van gewicht.

Apen lijnen niet. Ze volgen geen dieet en hebben nog nooit van sport gehoord. Als ze hun buik vol hebben, zitten ze uren op hun achterste te niksen of te vlooien. En ze houden er een goed figuur bij. U bent een aap. Uw vader is een aap, uw moeder is een apin, uw kinderen zijn aapjes. Maar jullie zijn wel rare apen. De mens is de enige aap zonder vacht, de enige aap die kan huilen.

Pas 8 duizend jaar geleden zijn we dieren gaan houden zoals schapen en zijn we begonnen aan de landbouw. In de korte tijd dat we landbouwvoedsel eten, die 8 duizend jaar dus, is ons lichaam (evolutionair gezien) niet veranderd, dat duurt namelijk veel langer, maar het eten dat we eten is wel veranderd. De gehele evolutie hebben we dus hoofdzakelijk geleefd van vruchten, knollen planten, noten en een minimum aan vlees. Dit zijn hoofdzakelijk de vezelrijke trage koolhydraten en minder vet. De snelle koolhydraten als aardappels, brood, rijst, suiker en alcohol gebruiken we pas een korte periode in de evolutie, te kort om zelfs evolutionair gezien ons lichaam aan te passen. Vlees werd pas echt gegeten in de middeleeuwen door de adel, het was een vorm van status.

Alcohol verbrandt het snelst. Daarna de koolhydraten en dan pas de vetten. Alcohol is een niet lichaamseigen stof. Alcohol zal direct als brandstof gebruikt worden. Het probleem is dat de opgeslagen glycogeen niet verbrand wordt en zo dus omgezet wordt in vet. Alcohol is dus een echte dikmaker. In principe worden vetten alleen in rust verbrand. Bij activiteit zal het lichaam gebruik maken van het glycogeen dat opgeslagen zit in de spieren en deze omzetten in energie. De lever bezit ook een hoeveelheid glycogeen. Al het glycogeen wat niet wordt verbruikt, wordt uiteindelijk door de lever omgezet in vet. Het leuke is dat je hier de controlerende werking ziet van de Lever op de Milt.

Tips