Rob's web

Mangaan

Home - Voedingsleer - Nutriënten - Mineralen en sporenelementen - Mangaan


Chemisch element Mangaan (Mn)
Atoomnummer 25.

Mangaan is betrokken bij de synthese van eiwitachtige stoffen, botten en kraakbeen. Mangaan is tevens een onderdeel van kraakbeen. Bevordert de groei en werking van de cellen, een tekort aan mangaan uit zich in geestelijke en lichamelijke vermoeidheid.

Een enzym superoxide dismutase (SOD) bevat mangaan, dit enzym beschermt het lichaam tegen vrije radicalen. Een tekort aan mangaan uit zich in geestelijke en lichamelijke vermoeidheid.

Het lichaam bevat ongeveer 20mg mangaan. Mangaan gebrek gaat vaak gepaard met ijzer overschot en andersom. Het activeert tal van enzymen in een organisme

Mangaan is een spoorelement.

Eigenschappen

Symptomen bij een tekort

Bronnen

Belangrijke bronnen van mangaan zijn: thee (een kop thee bevat 1 mg mangaan), graanproducten, volkorenbrood, noten, gekiemde zaden, cacao, bladgroente, peulvruchten, fruit en zeewier.

Dosering

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van mangaan is 2 tot 5 mg, doses tot 10 mg worden veilig geacht. Mangaan kan het beste worden ingenomen in een goed multivitaminen- en mineralenpreparaat.

Voorzichtig en giftigheid

Schadelijke doseringen zijn zeldzaam, maar kunnen leiden tot lusteloosheid, onwillekeurige bewegingen, houdingsproblemen en coma. Ook zou langdurige overdosis tot Parkinson kunnen leiden.