Rob's web

Selenium

Home - Voedingsleer - Nutriënten - Mineralen en sporenelementen - Selenium


Chemisch element Seleen (Se)
Atoomnummer 34.

Vroeger gold selenium als giftig en ongewenst. In onderzoeken bleek later dat selenium sterk kanker afwerend zou werken. Het lage kankercijfer bij Aziaten zou toe te schrijven zijn aan een twee- tot viermaal hogere consumptie selenium. Seleniumgebrek schijnt een hoge bloeddruk te bevorderen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat een groot aantal mensen een chronisch tekort heeft aan selenium. Selenium komt voor in het enzym gluthathionperoxidase, dit enzym heeft een sterke anti-oxidante werking. Verder helpt selenium bij het regelen van de bloeddruk, het verhoogt de weerstand en helpt het bij de afvoer van giftige metalen uit het lichaam. Ook speelt selenium een rol bij het vormen van coënzym Q10, een coënzym betrokken bij het omzetten van voedsel in energie. Vermindert het risico op kanker (longkanker, prostaatkanker en dikke darm- en endeldarmkanker) en helpt het verouderingsproces te vertragen.

Selenium is de bouwsteen van diverse enzymen in ons lichaam. Selenium is nodig voor een goede schildklierwerking, is een onderdeel van een belangrijk antioxidantenzym, speelt een rol in de immuniteit, de werkzaamheid van sperma en kan kwik en platinavergiftigingen tegen gaan. Het bekendste enzym waarvan selenium deel uitmaakt is het gluthation peroxidase, dat als antioxidant zeer belangrijk is. Dit enzym kan de schade die ontstaat aan de celwanden door de schadelijke werking van zuurstof tegengaan. Ook bindt het selenium zware (giftige) metalen die in het lichaam terecht zijn gekomen en is daarom van belang bij het ontgiften van het lichaam zoals bijvoorbeeld bij een kwikvergiftiging (amalgaam vullingen).

Dit enzym kan de schade die ontstaat aan de celwanden door de schadelijke werking van zuurstof tegengaan. Ook bindt de selenium zware (giftige) metalen die in het lichaam terecht zijn gekomen en is daarom van belang bij het ontgiftigen van het lichaam zoals bijvoorbeeld bij een kwikvergiftiging (amalgaan vullingen).

De bewijzen dat een tekort aan het mineraal selenium de belangrijkste risicofactor voor het krijgen van prostaatkanker is stapelen zich op. In een Amerikaans onderzoek werd het seleniumgehalte van de teennagel van 181 mannen met gevorderde prostaatkanker vergeleken met 181 soortgelijke mensen zonder deze ziekte. De mensen werden voor wat betreft het seleniumgehalte in 5 groepen verdeeld. Gecorrigeerd naar andere bekende risicofactoren zoals het voorkomen in de familie, bleek dat de groep met de hoogste seleniuminname (geschat circa 160µg per dag) 65% minder risico hadden gelopen op het krijgen van gevorderde prostaatkanker dan mensen met de laagste inname (circa 86µg per dag).

Selenium of seleen is een onmisbaar spoorelement dat als antioxidant werkt. Antioxidanten zijn in staat vrije radicalen in het lichaam onschadelijk te maken. Vrije radicalen zijn moleculen die ontstaan door normale biologische reacties. Ze kunnen de lichaamscellen beschadigen. Samen met vitamine E is selenium ook nodig voor de aanmaak van het co-enzym Q10 (een vitamineachtige verbinding).

Selenium wordt opgeslagen in de rode bloedcellen, de lever, de milt en het hart. Het meeste selenium vindt u in de zogenaamde "paranoten" (Brazil Nuts - de Bertholletia excelsa).

Selenium is een spoorelement.

Eigenschappen

Symptomen bij een tekort

Geen speciale symptomen, maar een tekort kan het gevolg zijn van diëten met veel fabrieksmatig bewerkte voedingsmiddelen.

Bronnen

Belangrijke bronnen van selenium zijn onder andere: vlees, zeevis en schaal- en schelpdieren, graanproducten in het algemeen en volkoren producten in het bijzonder, fruit, groente en zuivelproducten noten en vooral paranoten en melk. Het seleniumgehalte verschilt sterk per keer omdat het afhankelijk is van de plaatselijke bodemgesteldheid.

Dosering

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid selenium is 0,01 tot 0,075 mg. Mannen kunnen 75 microgram (0,075 mg) en vrouwen 60 microgram (0,060 mg) seleniumsupplementen gebruiken. Een seleniumsupplement dient samen met 9 tot 120 microgram vitamine E te worden ingenomen om het goed tot zijn recht te laten komen. Doseringen van 400 tot 1000 microgram zijn gebruikt om de weerstand te stimuleren en kanker te helpen voorkomen. Doseringen van 50 tot 200 microgram zou echter genoeg moeten zijn om er baat bij te hebben.

Voorzichtig en giftigheid

Selenium is giftig in hogere doses. Gevolgen van te veel selenium zijn zwarte vingernagels en / of een knoflookachtige geur op de huid.

Neem per dag niet meer in dan 450 microgram, tenzij onder controle van een arts of diëtist.