Rob's web

Home - Voedingsleer - Nutriënten - Mineralen en sporenelementen - Kalium


Chemisch element Kalium (K)
Atoomnummer 19.

Belangrijke taken van kalium zijn het regelen van de bloedsuikerspiegel en het op peil houden van de vochtbalans. Verder is kalium betrokken bij de zenuwgeleiding en de spierfunctie, het draagt zo dus ook bij voor een goed hartritme. Bevordert een goed denkvermogen door zuurstof naar de hersenen te zenden, tevens draagt het bij aan de verwijdering van afvalstoffen uit het lichaam en helpt bij de behandeling van allergieën.

Kalium is een macro element.

Eigenschappen

Symptomen bij een tekort

Bronnen

Belangrijke bronnen van kalium zijn: aardappelen, groente, fruit (vooral bananen), noten, melk en volkorenproducten. Eet vers fruit en groente om de opname van kalium te verhogen.

Dosering

Gebruikers van urinedrijvende middelen en mensen die in een heet klimaat leven, kunnen per dag 1,5 g kalium supplementen nodig hebben. Neem kalium samen met zink en magnesium in.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kalium is 2 tot 5 gram.

Voorzichtig en giftigheid

In overmatige hoeveelheden (doses hoger dan 17 gram) kan kalium spierslapte en geestelijke apathie veroorzaken, waardoor het hart uiteindelijk stil kan gaan staan. Overmatige hoeveelheden kunnen zweren van de dunne darm tot gevolg hebben.